Denne debat ser ud til at være startet på grund af en besked fra PBS om at kunden også skal have betalt fragtomkostninger, gebyrer m.m ved returnering af en vare.
Det er meget vigtigt at få undersøgt, om PBS blot henviser til de offentlige regler, der siger det samme, eller om det er en del af PBS egne regler. [highlight=red]Hvem undersøger dette ????????[/highlight]
De offentlige regler har nogen undtagelser, og man kan indbringe en sag for en domstol, hvor dommeren ikke alene dømmer efter lovens bogstav, men også efter lovens hensigt. Man kan godt blive frikendt, hvis kunden åbenlys misbruger reglerne.
Et eksempel:
En kunde bestiller ti forskellige juledekorationer, udvælger den han synes bedst om, og vil så returnere de ni andre dekorationer. I denne forbindelse skal man være opmærksom på, at emballage, pakning og fragt udgør en stor del af varens pris. En domstol ville frikende butikken for at tilbagebetale fragt og gebyr for pakning. Hvis butikken ikke vinder skal vi hurtigt få lukket dette hul, eller også er der mange andre måder at gøre det på. Man skal blot være lidt kreativ.
Hvis det er en regel hos monopolet PBS, så er det meget vanskeligt, måske umuligt at ændre noget. I dette tilfælde har vi kun to muligheder, enten at klage over PBS til monopoltilsynet, eller at lade betalingen ske over en udenlandsk betalingsgateway. Jeg har ikke undersøgt om sidste løsning kan klare problemerne med hensyn til PBS.
Der er ikke lavet en ny komplet lovgivning for internet handel, men man har brugt allerede vedtagne love og måske kommet med nogle tilføjelser.
En af de love, som man er kørt videre med er dørsalgsloven, og netop denne er skyld i en del af debatten.
Lovgivningsmæssigt har man endnu ikke taget hensyn til, at der er en meget stor forskel på dørsalg og internet handel. Ved dørsalg kommer en sælger, [highlight=red]uopfordre[/highlight]t, og vil sælge dig nogle varer, og han kan lægge pres på kunden.
Ved internet handel skal kunden [highlight=red]aktivt[/highlight] selv gøre noget for at komme ind i butikken, og kunden har god tid til at tænke sig om.
mvh
Ib